Wednesday, May 17

moga cikgu tenang di sana..

hari guru tahun ni.. cuma ucapan penghargaan yang aku terima dari anak2 didik ku.. bukan mengharap hadiah.. bukan sebab sekolah tak sambut lagi hari guru.. tapi sebab mmg aku tau.. budak2 sekarang x macam budak2 time aku sekolah dulu.. yang beriya nak bagi hadiah utk cikgu.. walau hanya sebatang pen.. tanda penghargaan dan terima kasih kat cikgu yang sanggup melayan kerenah kami..

tapi hari ni bukan tu yang aku nak kongsikan... hari ni hari guru.. hari ni jugak aku dikejutkan dengan kehilangan seorang guru yang sangat memberi impak besar dalam hidup aku.. cikgu pertama yang membuatkan aku suka gila matematik.. cara menjawab soalan dengan tersusun dan sistematik.. cara pengajaran cikgu sangat memberi inspirasi kat saya.. terima kasih cikgu..

pernah bergelar anak murid cikgu di SKTN.. juga berkesempatan memjadi teman seperjuangan cikgu semasa menjadi gstt di SKTN.. cikgu masih sama seperti mula2 saya kenal cikgu.. amat bertuah sebab berpeluang menjadi guru kepada anak cikgu.. juga di SKTN..

cikgu Anuar Sadat..
terima kasih atas segala tunjuk ajar cikgu..
terima kasih atas segala nasihat dan teguran cikgu..
terima kasih kerana tidak jemu2 mendidik anak bangsa..

hari ini hari guru..
hari guru yang terakhir untuk cikgu..
moga cikgu tenang di sana dlm kalangan yg beriman..
jasa2 dan nasihat2 cikgu akan terus terpahat dalam hati kami..

selamat hari guru Cikgu Anuar Sadat..
moga roh cikgu dicucuri rahmat..
amin amin amin..

al fatihah




Sunday, May 7

#kenangan

kenangan bersamamu kasih.. seumpama mimpi di dalam mimpi..
terasa engkau di sisi..menemaniku saban hari..
pabila ku pejamkan mata.. akan terasa hangat nya asmara..
walaupun sekian lama.. telah terpadam cinta kita...

penat asyik dok terjaga jodoh orang.. tu ungkapan yang selalu orang dok sebut2 la ni.. dah berhabis masa ngan emosi.. tup2 rupanya dia kawen ngan orang lain.. someone tu lebih elok la.. lebih berpendidikan la.. lebih stabil dari segi ekonomi la.. pilihan mak abah la.. macam2 alasan boleh bagi kalau mmg hati dah beralih arah kan.. ade orang penah ckp dulu.. walau satu dunia pon orang dok bercakap.. at the end kita akan tetap ikut kata hati kita.. sebab kita la yang akhirnya akan buat keputusan tuk diri sendiri.. so x payah nak tunding jari menyalahkan orang lain..

luka yang tak terasa.. mengalir darah yg tak bewarna..
bagai jeritan tanpa.. suara..
tangisan dalam ketawa.. sedu sedan menjadi syair cinta..
terasa ingin ku sentuh.. bayangan mu..
walau hanya seketika cuma.. agar hilang rindu dan dahaga..
agar pulih semangat kasih dan mesra.. seperti baru.. kenal cinta..

sakit.. pedih.. perit.. tengok dia berlalu pergi kat orang lain.. walau apa alasan sekali pon.. siapa kita nak menghalang.. itu pilihan hati dia.. apa guna kita nak paksa kalau hati dia dah pergi entah ke mana.. bukan ke lagi senang nak pujuk hati sendiri daripada nak memujuk hati orang lain.. move on.. dalam dunia ni.. kalau kita tak move on.. kita yang rugi.. buat apa nak tangisi orang yang dah bahagia atas kesedihan kita.. takkan kita nak mendoakan ketidakbahagiaan dia.. kalau kita mendoakan ketidakbahagiaan orang.. kebahagiaan jugak semakin jauh dari kita.. terima lah hakikat.. dia bukan untuk kita.. 

kenangan bersama mu kasih.. membakar gedung fikiran ku ini..
terasa hidup ku ini.. umpama mimpi dalam mimpi..

selama mana kita mampu nak hidup dalam kenangan.. cuba bangun.. cuba pandang kehadapan.. mungkin ada sesuatu yang lebih baik untuk kita.. orang selalu kata.. apa yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.. lepas kan lah.. lepas kan kenangan tu pergi.. 

Monday, May 1

s y u k u r . . .

lately.. banyak tul kisah2 konflik antara ibu bapa ngan cikgu2.. pelajar ngan cikgu tu x yah cakap la.. mmg banyak konflik pong.. jujur nya sedikit sebanyak cerita2 yang x sedap didengar ni menghakis keikhlasan mendidik anak2 ni.. bukan nak tunding jari kat sesape.. tapi tu la.. tepuk dada tanya diri sendiri... rasanya pon cikgu xde la gila sangat nak marah anak orang tanpa sebab.. kan kan kan.. tapi tu la manusia kan.. tinggi tahap mana pon kesabarannye...

ye.. aku berat ke belah cikgu sebab aku pon cikgu gak.. aku pon xde la nak salahkan didikan mak bapak sebab dalam dunia hari ni.. masing2 sibuk mengejar masa mencari rezeki tuk anak2.. kadang x perasan keadaan ni membuatkan anak2 lebih banyak luangkan masa ngan kawan2.. kawan2 yang kita x sempat nak tgk perangai n latar belakang yang macam mana.. akibat nak menutup kekangan masa yg kita luangkan dengan anak2.. makanya kita percaya 100% kata dan aduan anak2 tanpa usul periksa..

tgk aje la kes budak2 sekolah rendah nak merompak kedai dobi... kes anak sekolah panggil geng2 belasah penjual akibat ditegur kerana ponteng sekolah... cikgu2 kat sekolah kena maki hamun sebab tegur n denda anak2 kesayangan yang x siapkan kerja rumah x yah cakap la.. abis tu.. macam mana cikgu nak tolong didik anak2 yang kurang didikan nie agak nye ye.. bila dah besar.. kepala dah sekeras batu.. time tu ko baru nak mintak org tolong tegur2 anak kau... mmg x la kan... kang ade kene bunuh pulak..

tp alhamdulillah.. so far anak2 didik sy masih boleh terima teguran.. masih mendengar kata.. walau terkadang diorang ni menguji kesabaran jugak... sy selalu berpesan pada anak2 ni...
"awak.. kalau cikgu2 marah awak.. tergur awak.. awak kene bersyukur.. sebab itu maknanya semua orang masih amik peduli pasal awak.. ambik berat pasal awak.. sayangkan awak.."
"nnt satu ketika.. bila masa awak tau awak buat salah.. tapi xde orang pon marah2 awak.. tegur awak.. masa tu awak kene kesiankan diri awak.. sebab masa tu orang mmg dah x nak ambik peduli pasal awak.. lantak awak la nak jadi ape pon masa tu.."
ape pun.. sebagai cikgu sy tetap akan mendoakan anak2 didik saya.. agaknye macam ni la cikgu2 sy dulu rase.. tapi sy xde la nakal sangat pon mase sekolah.. haha.. dok asrama dari form 1.. jauh di ceruk dunia pulak tu.. jadi cikgu2 memang my guardian angel okey.. ni nak share sikit gambo ngan anak2 didik ku.. walau dalam kelas macam singa.. tp ade masa2 boleh bergelak dan bergurau ngan deme.. moga terus membesar menjadi anak2 cemerlang...