Wednesday, June 18

Mohon perhatian ye..

biase x dengar nazir komplain kalau cikgu duduk masa dalam kelas.. kesalahan besar katenyer.. ok la di terima.. sbb tugas guru pon mengajarkan.. dari pemerhatian pon kalau cikgu berdiri ni murid kurang sket bercakap n bagi tumpuan lebih sket.. n tunjuk rasa hormat sket.. tu yang penting..

tapi bukan nak bercakap pasal cikgu duduk dalam kelas.. tapi berkaitan penceramah yang memberi ceramah kepada pelajar2 sekolah... mohon maaf terlebih dahulu kalau tersalah bicara.. dari pemerhatian saye.. pelajar nie die x kire penceramah tu orang baru ker.. orang yang berpangkat tinggi ker.. orang selalu masuk tv ker.. orang muda ke.. or orang tua sekali pon.. apa yang penting ialah.. cara penyampaian diorang dengan cara diorang approach students..

sbb pernah lihat.. orang yang well known.. selalu masuk tv.. yang khabarnya punya hujah2 yang memberangsangkan.. tapi bila dijemput beri ceramah kepada pelajar sekolah.. gagal.. bukan sebab isi ceramah nye yang tidak bagus.. cuma.. cara penyampaian nya tidak sesuai dengan tahap pelajar sekolah.. laras ayat nya terlalu tinggi.. penyampaiannya terlalu formal.. tiada langsung unsur2 humor.. lantas pelajar2 di bahagian belakang mula bersembang sesama sendiri.. n tolong jangan duduk masa bercakap.. bila penceramah duduk.. pelajar tumpuannya akan beralih 99%..

itu dari pemerhatian saye la.. x tau la kalau sekolah2 lain pelajarnya terlalu baik dan tak buat bising.. tapi rasenye kebanyakan pelajar semua macam tu.. so kenalilah penonton anda jika ingin diberi perhatian.. sbb bebudak nie approach nyer kene mcm2 sket.. dalam satu kelas pon mcm2 pe'el.. inikan satu dewan kan.. so fikir2kan la kesabarah cikgu nak melayan anak2 korang nie... #cubahargaisket




Tuesday, June 17

kenape malas sgt nak fikir guna otak..

Lately selalu terfikir2.. kenape ye bebudak sekarang sayang betul nak guna otak n akal fikiran untuk berfikir dengan waras.. adakah bila setiap kali otak n akal fikiran digunakan untuk berfikir dengan waras maka umur mereka makin singkat sehinggakan takut untuk menggunakan kurniaan terindah tu..

 Cuba tgk jawapan nie..

 

Ni jawapan budak form 4.. bukan budak form 1.. n nie baru soklan sivik.. dah malas nak guna otak n akal.. cuba bayang kalau subjek lain yang kebanyakannya subjektif.. apa agaknya yg diorang tulis.. atau mungkin kah makhluk2 ini tidak dikurniakan akal fikiran sebaliknya nya hanya ada otak sahaja.. Korang tau kan.. makhluk lain pon dikurniakan otak.. cuma manusia diangkat lebih tinggi kerana dikurniakan akal fikiran untuk bertindak dan berfikir dengan waras.. sangat kasihan budak2 macam nie.. dah la ketandusan adab dan disiplin diri.. ketandusan intelektual lagi.. rupe pon tidak la seberapa... macam mana la nak memegang tampok negara di masa hadapan..

 #risaurisau #sedarlahwahaianakbangsa #mohonterasa