PAUSE HERE

Monday, December 24

BOSS VS LEADER...

dari pemerhatian dan pengalaman aku.. lately ramai orang berpangkat ni mula jalan mendongak langit.. perwatakan 360 darjah berputar.. sama juga dengan bahasa dan intonasi yang dilontarkan.. harap2 kalau aku berpeluang mcm tu aku tak begitu mendongak ke langit.. ye la hidup kita ni kan umpama roda.. kita x selamanya berada di bawah dan juga tak selamanya berada di atas..

pernah bekerja di bawah beberapa ketua.. buat aku dapat lihat perbezaan antara seorang ketua dan seorang pemimpin.. pemimpin yang aku kenal x pernah lokek dengan ilmu.. ilmu intelektual mahupun ilmu dalam kehidupan.. penuh dengan nasihat dan sifat ambil berat seorang ayah.. kehilangan yang sangat dirasai oleh kami semua.. sentiasa terbayang keletah arwah.. sentiasa terngiang2 nasihat arwah.. walau x lama bersama kami.. namun di segenap sudut sekolah punya memori yang sentiasa kami ingat bersama arwah. walau selama berbulan2 memantau kerja kami dari katil hospital.. kami berjaya.. kami percaya..

pengalaman bekerja di bawah boss membuat kan aku sentiasa berangan2 nak jadi macam drama2 melayu masa kini.. orang yang bukan siapa2 boleh bermimpi dan perlu bijak mencari peluang untuk dapat kemewahan tanpa bersusah payah.. namun aku sedar.. aku tak punya rupa dan tak punya pakej untuk jadi seperti mereka.. makanya aku la antara orang yang terpaksa menebalkan muka.. memekakkan telinga.. membanting tulang empat kerat untuk hidup selesa seadanya..

betullah kata orang boss selalu menggunakan ungakapan 'saya' bukannya 'kita'.. selalu mempersoalkan integriti orang lain.. tapi dia lupa.. orang sekeliling juga memerhati dan menilai integriti mereka.. sering memomokkan supaya sentiasa menjaga hubungan dengan murid dan ibu bapa.. tapi dia sedarkah adakah dia pernah menjaga hubungannya dengan anak2 buahnya?

tah la.. malas dh nak taip..


No comments:

Post a Comment